انواع جرایم سایبری چیست

  • ۱۰۷۰

در این مطلب به بررسی انواع جرایم سایبری از جمله جاسوسی رایانه ای، جعل کامپیوتری، پولشویی، جرایم تجارت الکترونیکی و کپی رایت میپردازیم.

جاسوسی رایانه ای

جاسوسی رایانه ای به این صورت است که فرد مرتکب به صورت حرفه ای به دستیابی و فاش کردن اسرار تجاری، اقتصادی، سیاسی، نظامی و نیز افشاء و انتقال و استفاده از این اسرار می پردازد و باعث ضرر سیاسی، نظامی، مالی و تجاری می شود. این جرم امنیت ملی را با مخاطره مواجه می کند و همانند جاسوسی کلاسیک نیز می باشد.


سابوتاژ رایانه ای

در این نوع جرم هدف مجرم اخلال در نظام سیاسی و اقتصادی و بالطبع اخلال در امر حکومت است. این جرم با جرم تخریب شباهت بسیاری دارد و در واقع شامل اصلاح، موقوف سازی، پاک کردن غیرمجاز داده ها یا عملیات کامپیوتری به منظور مختل ساختن عملکرد عادی سیستم می شود.

جعل کامپیوتری

جعل کامپیوتری جعل داده هاست. در جعل کامپیوتری عمل ارتکابی بر داده ها اثر می گذارد به این صورت که داده ماهیت اسنادی را از دست می دهد.
وارد کردن، تغییر، محو یا موقوف سازی داده ها یا برنامه های کامپیوتری به منظور اهداف سیاسی و اقتصادی شامل این جرم می شود.

تطهیر نامشروع پول

بدست آوردن پول از طریق غیرقانونی یا پول کثیف اما به نحوی که قانونی و پاک به نظر برسد از جرایم کلاسیک محسوب می شود که به کمک اینترنت، پست الکترونیک و شبکه های بین المللی ارتباط صورت می گیرد. این باندها بدون هیچگونه اثر و نشانی از خود، از کاربر درخواست ارسال مبالغی پول به حساب شخص معینی می کنند و در زمان استرداد پول یک عنوان مشروع و تجاری برای هدف خود می گذارند.

قاچاق مواد مخدر

افراد می توانند حتی از طریق پست الکترونیک و اینترنت هرگونه قاچاق مواد مخدر اعم از خرید، فروش، پخش و توزیع بین واسطه ها و مصرف کنندگان باشد.

ویژگی های این نوع جرم حذف و کمتر نمودن واسطه ها و توزیع کنندگان و همچنین گسترش دامنه های قاچاقچیان حتی تا سطح بین المللی می تواند باشد و این راه اقدامات و پیگیری های پلیس را برای شناسایی سخت تر می کند.

جرایم تجارت الکترونیک

استفاده از مال دیگری با استفاده از وسایل و روش های متقلبانه (مثلا شخصی در نقطه ای نامعلوم با وارد شدن به شبکه های بین المللی مثل اینترنت و معرفی خود به عنوان تاجر، صاحب یک شرکت یا سایت تجاری مجوز ورود به عرصه تبادلات الکترونیک را کسب می کند و اظهار دارد که کالاهایی با قیمت معین، نوع و تعداد مشخص در اختیار دارد که قابل خرید و فروش می باشد.

بعد از جلب اعتماد و اعلام شماره حساب یا کارت اعتباری خود برای دریافت وجه با خریدار ارتباط برقرار می کند. بعد از پرداخت وجه به صورت الکترونیک توسط خریدار، خریدار منتظر دریافت کالا می باشد در صورتی که هدف شخص فروشنده از این کار عملیات متقلبانه و نفوذ و دریافت وجه غیر حق بوده و تماما سایت یا شرکت گفته شده غیر واقعی و کذب بوده است.

جرایم ناظر به کپی رایت و برنامه ها

این جرایم شامل تکثیر، ارسال، انتقال، در اختیار عامه گذاشتن، پخش گسترده، توزیع، فروش و استفاده غیر مجاز از برنامه های کامپیوتری که به آن سرقت نرم افزار هم می گویند می شود.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

در شبکه های اجتماعی

برچسب ها

تضمین پرداخت خدمات حقوقی

تماس با ما

برای ارتباط با مرکز حقوقی دادآنلاین می توانید از راه‌های زیر استفاده نمایید: